- Voetverzorgingstips

Voetverzorgingstips

Leg je voeten eens in de watten.

Voeten dragen ons hele gewicht. Elke dag zetten we meer dan duizend stappen. Je denkt er niet zo bij na maar onze voeten moeten hard werken. Ze mogen dus best eens verwend worden, goede voetverzorging is essentieel. Geef je voeten aandacht en neem eens een lekker voetbad als je thuiskomt na een zware werkdag. Of ga naar de pedicure voor mooie teennagels of een ontspannen voetmassage. Regelmatig je voeten verzorgen voorkomt veel nare voetproblemen. En niet onbelangrijk, gezonde voeten zijn mooie voeten.

Waarom voetverzorging?

Je voeten zijn vaak ondergeschoven kindjes. Verstopt in sokken en schoenen doen ze elke dag zwaar werk. Geen wonder dat je onderdanen af en toe protesteren met extra eelt of een knobbel. Verzorg je voeten zoals je je handen en gezicht verzorgt, het hele jaar door. Smeer ze dagelijks in met een speciale voetencrème  En geef ze in de winter eens een warm voetbadje met lavendel of een paar druppels amandelolie. Voetwereld heeft een aantal tips op een rijtje gezet.

Handige weetjes voor mooie voeten.

  • Verzorg je voeten goed, was ze elke dag met handwarm water. Gebruik liever geen zeep of pak neutrale zeep om de natuurlijke zuurgraad van de huid te beschermen. Droog je voeten na het wassen goed af met een schone handdoek, vooral tussen de tenen. Wacht met het aantrekken van sokken en schoenen totdat ze helemaal droog zijn. Wissel regelmatig van schoenen en trek dagelijks schone sokken aan
  • in de loop van de dag neemt je voet bijna vijf procent in volume toe. Een verfrissend voetbadje ‘s avonds is dan geen overbodige luxe. Knip je nagels niet te kort af. Zo voorkom je ingegroeide nagels. Let op: bij wondjes geen voetenbad nemen. Je belemmert daarmee de genezing door het verweken van de huid rondom de wond. Mensen met diabetes wordt doorgaans afgeraden om een voetenbad te nemen
  • door je teennagels op de juiste manier af te knippen, voorkom je veel ellende. Bijvoorbeeld een ingegroeide teennagel. Knip je nagels mooi recht af, niet te kort en nooit schuin in de hoeken. Gebruik een nagelknipper of nageltang van goede kwaliteit. Investeer één keer in het beste nagelschaartje. Vijl de nagelranden glad, liefst met een flexibele vijl. Overtollig eelt kun je voorzichtig te lijf gaan met puimsteen of een eeltschraper
  • loop om blaren te voorkomen niet met blote voeten in je schoenen maar draag altijd goed passende sokken. Bezuinig niet op kwaliteit. Heb je last van zweetvoeten? Draag bij voorkeur katoenen of wollen sokken, goed ventilerende schoenen die niet knellen en smeer je voeten in met speciale anti-transpirerende crème
  • draag  altijd je eigen badslippers in zwembaden, sauna’s en sporthallen
  • controleer regelmatig je voethuid. Last van droge voeten? Neem eens een verzorgend masker voor je voeten. Goed insmeren, ‘oude’ katoenen sokken aantrekken en lekker een nachtje laten inwerken

Verzorg je voeten goed. Ga niet zelf aan je voeten peuteren. Laat de verzorging van teennagels, ingegroeide nagels, weghalen van overtollig eelt of likdoorns liever over aan de pedicure. 

Voetverzorging voor diabetici

 

  • Was je voeten dagelijks met lauw water. Droog ze voorzichtig af met een zachte handdoek (of bij onvoldoende ruimte tussen je tenen een theedoek). Droog je voeten vooral goed tussen en onder je tenen. Wanneer de huid te droog is, gebruik dan een goede voetcrème, maar smeer dit niet tussen je tenen.
  • Inspecteer iedere dag je voeten om scheurtjes, wondjes, kloven, blaren, verkleuringen van de huid (blauw, roodheid) of veranderingen aan de teennagels op te sporen. Gebruik eventueel een spiegel om onder je voet en tussen je tenen te kijken. Kun je zelf je voeten niet bekijken, vraag dit dan aan familie of vrienden. Dit is erg belangrijk.
  • Inspecteer je schoenen voordat je deze aantrekt door met de hand te voelen of er iets in zit (bijvoorbeeld steentjes).
  • Loop nooit op blote voeten, zelfs niet thuis. Loop dan liever op slippers of pantoffels.
  • Vermijd te strakke sokken en panty's met naden, deze kunnen de huid beschadigen en de bloedcirculatie belemmeren.
  • Knip nagels recht af, nooit de hoeken wegknippen waardoor ingegroeide nagels kunnen ontstaan. Zijn de nagels pijnlijk of zijn ze te hard om zelf te kunnen knippen, bezoek dan een pedicure (met diabetesaantekening) of vraag je podotherapeut om advies.
  • Verwijder zelf nooit eelt, wratten en likdoorns/eksterogen. Gebruik ook geen likdoornpleisters die bij de drogist/apotheek verkocht worden. Deze kunnen de huid verbranden (door de werking van de chemische middelen) en beschadigen.
  • Neem nooit langer dan 5 minuten een voetenbad, anders wordt de huid te week en extra kwetsbaar voor wondjes en infecties. Gebruik bij een voetenbad geen soda of Biotex, maar gewoon keukenzout. Spoel altijd na met schoon water. Bij wondjes geen voetenbad nemen.
  • Test altijd de watertemperatuur met je elleboog of thermometer. Door aantasting van de zenuwen is het mogelijk dat je niet voelt of het water te heet is, waardoor de kans op verbranding ontstaat.
  • Loop niet op hete oppervlakken, zoals een zandstrand of het cement of tegels rond bijvoorbeeld een zwembad.
  • In beweging zijn bevordert de bloedcirculatie en een eventueel overgewicht kan hierdoor verminderen. De podotherapeut kan je voorlichten over goede wandelschoenen.
  • Regelmatige voetscreenings zijn belangrijk. De podotherapeut, maar ook de doktersassistente/ praktijkondersteuner en eventueel de diabetes verpleegkundige kunnen je voeten testen op gevoel (sensibiliteit) en doorbloeding.
  • Zorg dat je voeten goed opgemeten worden, iedere keer als je nieuwe schoenen gaat kopen. Niet goed passende schoenen kunnen voor iemand met diabetes mellitus (suikerziekte) funest zijn. Koop schoenen later op de dag, de voeten zijn aan het eind van de dag groter dan in de ochtend. Let in het bijzonder op stiksels en naden ter hoogte van de tenen en eventueel aanwezige knobbels op de voeten. Schoenen moeten direct goed zitten en inlopen moet niet nodig zijn.
  • Drink niet teveel alcohol. Alcohol kan de neuropathie (zenuwbeschadiging) doen toenemen, welke door de suikerziekte al aangetast kan zijn. Hierdoor voel je kleine wondjes slechter.
  • Stop met roken! Roken kan de bloedsomloop nadelig beïnvloeden, wat toch al een complicatie voor mensen met diabetes kan zijn.